Kanalresan

info@komombord.se

Palairos-Babis-Kastos-Vathi Ithaka-Poros

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Wed, June 08, 2016 12:19:25
På väg till Palairos fick vi sällskap av sex lekfulla delfiner som visade sina konster för oss medan Nina stod i fören och filmade och Ameline seglade på. Framme i Palairos så friskade vinden i och vi var lite tveksamma om det skulle kunna bli lugnt inne i hamnen. Vinden kom ifrån nordväst som den så ofta gör och det blev faktiskt hyfsat lugnt inne i hamnen. Väl förtöjda tog vi en promenad för att kika på byn. Vi hittade en mysig liten taverna dit vi senare gick för att äta.
Nästa morgonen började Nina dagen med en joggingtur medan jag stannade i båten och fixade frukost. Hela dagen gick "bara vara" dagens tecken, läste lite tog en öl och njöt. Vinden fortsatte med samma kraft även denna dagen.
Fredag och vi seglar till Meganisi för att besöka Babis när vi närmar oss hamnen så vinkar han på oss i vanlig ordning och vi får en fin plats mellan två britter. Babis hälsar oss välkommna och vill veta hur våra vackra döttrar mår. Semesterns första bad ifrån båten och kvällen avslutas hos Babis och Panos. Nästa morgon tar vi en tur upp till byn för morgonkaffet och för att hälsa på Lakis som förberett kvällens lamm som snurrade sakta på ett spett i 3 timmar. Nästa stopp skulle bli Kastos, det var dåligt med vind när vi lämnade Spartachori men efter en stund var den tillbaka och vi kunde segla söderut till Kastos. Bästa platsen var ledig så vi la oss tillrätta inne i hörnet och kompletterade vårt ankare med att göra fast i kättingen som låg kvar på botten efter den oranga bojen. Bojen som vi suttit fast i förra året när ett åskoväder drog in och ryckte loss bojen från kättingen. Nu låg bojen på land. På Kastos blev det två sena kvällar hos våra vänner Alexis´s och Elenis bar där Alexis bjöd på bra musik och vi hade långa samtal om allt som är viktigt i livet under natthimlen.
Efter två mysiga dagar på vår favoritö var det dags att röra på sig. Vi bestämde oss för att besöka Vathi på Ithaka. En ny hamn som vi inte besökt tidigare så det var lite spännande. På vägen mot Vathi passerade vi One House Bay, en mysig vik för bad. Det var inte mycket till vind så det blev lite begränsat med segling. Vi har hört att det kan blåsa på bra när man går in i viken som leder till Vathi men så var det inte för oss denna gång, väldigt lugnt och stilla.
Vi blir invinkade av en fiskare och han erbjuder oss att ligga brevid hans båt och det tar vi tacksamt emot, en riktigt bra plats. Vi tar en promenad, drygt 2km in till byn för att se oss omkring. På kvällen går vi in till byn igen för att äta middag och stegmätaren gratulerar oss att målet är nått. Vi beslutar oss för att ligga ytterligare en natt och börjar dagen med en joggingtur med bad och sedan en kaffe hos den inofficiella hamnkaptenen Dimitris. Lite snack med Dimitris och två flottillasledare som väntar på att 17 båtar är på väg att lägga till vid stenpiren. Dagen avslutas med en Gyros på Nicos taverna inne i byn.