Kanalresan

info@komombord.se

Syvota - Fiskardo - Kastos

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Wed, June 15, 2016 09:50:07
Söndag morgon, idag skall vi till Fiskardo. Till en början är det inte mycket till seglingsvind men ju mer klockan blir och desto närmare Fiskardo vi kommer så ökar vinden från väst och vi får bra med vind i seglen, 6 knop. Med bra fart och fulla ställ närmar vi oss Fiskardo, då möts vi av en snabbgående motorbåt som kommer upp alldeles intill oss. Mannen i båten presenterar sig som Kevin och är fotograf. Alltmedan vi seglar i 5-6knop så far Kevin om kring oss som en galen geting och tar bilder från alla håll och kanter. Upprymda av uppståndelsen så lägger vi till vid restaurangkajen i Fiskardo. En svensk stannar och frågar om vi seglat hela vägen från Sverige. Efter lite snack så visar det sig att jag (Nina) och mannen är uppvuxna på Oljoberget i Nol och är nästan jämngamla. Framåt kvällen besöker vi Kevin i hans lilla båt och får se på film och foton. Kevin är en mycket skicklig fotograf, filmen och fotona är väldigt bra, så det blir affär.
Måndag och det fick bli en hamndag. Mörka moln och vind kändes inte så lockande att segla i. En bra dag för installation av solpanel. Lite meck med sladdar och en borrmaskin som inte blev laddad gjorde att arbetet avbröts vid 16.30 tiden, då får man anse att en arbetsdag är slut. Lite AW i sittbrunnen och sen är det EM match på någon bar. Så får installationen fortsätta imorgon eller någon annan dag. Allt i sann grekisk anda.

Ny Dag och en härlig segling till Kastos för att säga hej då till Elena och Alexis för denna gången. Men först så tog vi farväl av Kevin och han var lika upprymd och glad för att vi gillade hans film. Strax utanför hamnen så hissade vi seglen och sen satte vi kurs mot Kastos. Vinden som kom ifrån väst ökade i styrka under resan för att mot slutet åter igen vara uppe i 10 ms, tack vare att vi är lata och åker omkring med ett rev hela tiden så blir det inte så jobbigt när eftermiddagarna kommer då vinden nästan alltid beroende på mellan vilka öar man är når ca 10 ms. När vi rundade sydspetsen så blev det först halvvind för att sedan bli kryss den sista biten och när man kommer bakom öarna så ökar vinden ( fallvindar). Med genuan skotad för kryss så är det enkelt att plocka ner storseglet som hamnar i lä bakom genuan under förutsättning att man lättar på storskotet. detta har vi övat mycket på nu och har blivit riktigt bra på detta. Om vinden är stark så blir det inte så hysteriskt fladdrande på storseglet. Så som vi lärde oss ifrån början var att först ta in förseglet och sedan gå upp i vind och plocka ner storseglet detta är fortfarande det man ser överallt men vi tycker att det fungerar bättre omvänt.
När vi kommer in i hamnen så håller en Britt på att försöka komma till kajen men de har hyrt sig en för stor båt och går på grund efter några försök så ger de upp och överlåter platsen till oss. Väl inne vid kajen så dyker jag för att rätta till draggen och leta upp den gamla kättingen som vi alltid säkrar upp Ameline i. Uppe på däck så frågar grann båten om vår extra lina och oroar sig lite för att den kommer att vara i vägen för dom om de måste lämna kajen vinden har nu tilltagit och jag erbjuder mig att säkra deras båt i gammel kättingen. Nytt dyk och saken är klar alla ligger bra och vi kan äta en sen lunch.
På kvällen så hänger vi uppe hos Elena och Alexis tillsammans med en massa sköna människor och alla verkar vara på partyhumör denna kväll vi får se en kvinna i 50 års åldern göra sätta sig på golvet och börja rulla runt som en tunna, vi skrattar så att tårarna sprutar. I bakgrunden så pågår matchen mellan Portugal och Island och Island som spelar riktigt bra lyckas att peta in ett mål så matchen slutar 1-1. lycka! Jag visar mer än gärna vår seglingsfilm som Kevin tog och alla vill se och en Brittisk pappa som är där vill se den om och om igen och superlativen haglar.

Kioni - Spartochori Meganisi - Syvota Lefkas

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Wed, June 15, 2016 09:12:41

Ny dag och efter att ha snackat med Tim så tog vi sikte på Spartochori där det skulle bli grekafton hos Laki. Seglingen norrut blev helt magisk precis lagom vind från rätt håll, så Ameline fick visa hur bra hon seglar. Framme hos Babis så ser vi den röda kepsen (Babis) viftandes på kajen Han väntade mycket båt denna kväl,l men vi fick som vanligt bästa platsen. Kvällen närmade sig och vi tog oss upp till Laki för att äta och dansa. Det blev självklart danstävling med fina priser Jag kände mig i toppform och när kvinnan som höll i dansen pekade på mig för att sen viska i mitt öra " you can dans how you want" så var saken klar, numera så kallar dom mig " Kingzorba". Efter grekkvällen så gick vi förbi Hasses båt Papillon, Och sedan så blev det sent.
Hamndag hos Babis och i vanlig ordning morgonjogg, bad och frukost. Sedan gick vi till stranden för att läsa och bada. PÅ eftermiddagen så gled det in en 120 fot lång segelbåt och lade sig på Babis brygga, det såg lit konstigt ut när de gjorde fast mooringen i fören, likt två sytrådar stack de ner i sjön.
Nu sitter vi i Syvota efter 4 timmar segling, målet var Fiskardo men vinden ville annorlunda.

N Ay Nicholaos - Poros - Kioni

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Wed, June 15, 2016 09:11:30

Ny dag och vi skulle vidare norr ut. Ari tipsade oss om en liten hamn på Kefalonias sydkust så dit satte vi kurs men innan vi lämnade Zakyntos så åkte vi förbi de blå grottorna. När vi kom fram till Kefalonia så puttrade vi in i hamnen som mycket riktigt var liten med betoning på liten ingen vidare charm så vi vände ut igen och fortsatte till Poros. Ca 4 nm innan Poros så såg vi något väldigt märkligt vi kom åkande på blankt vatten men långt framför båten såg det ut som om en våg nårmade sig med vitt skumm på toppen efter en stund så förstod vi att det var kraftig vind. Vinden började tjuta och vi blev tvugna att sätta lite segel och kryssa oss fram den sista biten. inne i hamnen så blåste kraftigt rakt i sidan på båtarna som låg förtöjda vi förberedde oss innanför piren innan vi tog sikte på ett hål med hög puls och bra fart så gjorde vi en riktigt bra förtöjning, nu skulle Ari som häklat mig varit på plats. Vi hamnade jämte en Holländare med en Aphrodite 38 som vi trodde var en Najad men han förklarade hur det hängde ihop. Båten är till salu för 93 000 euro. Jag Och Nina kikade på båten morgonen efter det är en riktig segelbåt, kvalitet rakt igenom. Efter att vi sett båten så sa vi hejdå och satte kurs mot Kioni. Vinden på väg mot Kioni växlade mellan 0 och 15 ms för att i höjd med Vathi öka till 20 ms kryss hela vägen. Inne i Kioni hamn så rasade vinden ner från bergen och gjorde livet surt för alla utmed piren som självklart var full av båt, vi fick lägga oss på motsatta sidan och efter en stunds trixande så låg vi riktigt bra. Senare på kvällen så kom Mustamaija ifrån Finland in i hamnen en svart skuta där av namnet Svartamaja, vi hjälpte dom att förtöja efter att jag kollat djupet vid piren. Dagen avslutades med god middag på tavernan.
Dagen efter blev en hamndag i Kioni. Hamndag betyder morgonjogg, bad och sedan frukost. På eftermiddagen så kom det in en Jeannueau 62 som jag vinkade till mig och tipsade om platsen intill oss Tim som skepparn heter tog villigt emot hjälpen och strax var hon bra förtöjd Tim hissade ut landgången så att de 6 tanterna vilka hade betalt 30 000 per person för två veckors segling kunde gå iland. Kvällen kom smygande och vi avslutade den med god mat.

Poros - N.Ay Nikolaos, Zakynthos - Zakynthos Stad - N. Ay Nicholaos

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Wed, June 15, 2016 09:10:09

Vi känner oss redo att utforska nya vatten och bestämmer oss för att styra mot Zakynthos. Från Vathi sätter vi kurs mot Poros på Kefalonia. Hamnen är lite små mysig med gröna branta sluttningar och blommande buskar. Vi tar en promenad till Poros by några hundra meter bort. En ganska sömning badort med en del stängda och glömda hotell. Kvällen tillbringar vi ombord med hemlagad pasta, efter Glenns önskan.
Det är torsdag och nu hoppas vi på bra segling från Kefalonia till Zakynthos och St. Nicholas på Zakynthos nordspets. Det blir inte så mycket till segling de första timmarna men när vi börjar närma oss Zakynthos så ökar vinden och vi sätter segel. Det är då det händer en jätte skölpadda liksom svävar förbi båten för att sen försvinna ner i djupet.
Vi anländer N.Ay.Nicolaos, Zakynthos i krafig vind. Strax utanför hamnen möts vi av Kostas och en lite man 68 år i gul tröja som hälsar oss välkomna och erbjuder plats med mooring. De säger följ oss så fixar vi. Vi följer efter och får instruktioner om hur vi skall köra och vilken boj som skall krokas i. Ett tu tre är vi tre ombord Glenn, Nina och en liten äldre grekisk man i gul tröja som försöker tala om för Glenn hur han skall hantera båten. Var på Glenn talar om för honom att det är han som är kaptenen och den lille grekiske mannen säger till Glenn att han är så långsam, lika långsam som en sköldpadda. Så nu har Glenn gjort sig ett namn i St.Nicholas, Captain Turtel. Slutligen blir vi förtöjda och blir båtgrannar med Sigge och Kerstin ett trevligt par med båten Evina av Vindö.
Efter två nätter bestämmer vi oss för att ta oss till Zakynthos stad, det är ju lördag. Solen skiner som vanligt och vi glider söder ut. Vi tuffar in i hamnen och det är en mycket stor hamnbassäng med en del vind, så vi väljer den mindre hamnbassängen. Vi angör längs med kajen och får hjälp av hamnkapten. Här ligger också Dennis från Ryssland som berättar att han tillsammans med sin fru och hund seglar runt som en zigenare och har gjort så i fyra år.
Hankaptenen kommer och tar betalt 10 Euro och säger att det kan finnas en stöldrisk i denna del av hamnen och vi bör plocka in allt löst på båten när vi lämnar den. Vi tycker att det känns lite olustigt och beslutar oss för att flytta till den större delen av hamnen.
Kostas tipsade oss om en restaurang, med italiensk meny som vi besöker denna lördag kväll. Det var gott.
Söndag och vi hade planerat att ta oss till Ormos Keri för att se sköldpaddor, men vi bestämmer om oss och styr tillbaka till N. Ay Nikolaos. Framme i Ay Nikolaos så vinkas vi in till samma plats som vi låg på när vi träffade Kerstin och Sigge. Ari skrattade och räckte över mooringen till Captain Slow som han kallar mig. Denna gången så låg det en annan svensk båt där Kerstin och Sigge hade legat. Det var Eva, Kent och Mats ifrån Övik som var på tur runt Zakyntos. Det blev lite bad ,prat och Chill i båten innan det blev middag på Dimitris taverna och som gången innan så kom det en extra karaff rödvin in på bordet med orden " I`ts on the house".

Palairos-Babis-Kastos-Vathi Ithaka-Poros

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Wed, June 08, 2016 12:19:25
På väg till Palairos fick vi sällskap av sex lekfulla delfiner som visade sina konster för oss medan Nina stod i fören och filmade och Ameline seglade på. Framme i Palairos så friskade vinden i och vi var lite tveksamma om det skulle kunna bli lugnt inne i hamnen. Vinden kom ifrån nordväst som den så ofta gör och det blev faktiskt hyfsat lugnt inne i hamnen. Väl förtöjda tog vi en promenad för att kika på byn. Vi hittade en mysig liten taverna dit vi senare gick för att äta.
Nästa morgonen började Nina dagen med en joggingtur medan jag stannade i båten och fixade frukost. Hela dagen gick "bara vara" dagens tecken, läste lite tog en öl och njöt. Vinden fortsatte med samma kraft även denna dagen.
Fredag och vi seglar till Meganisi för att besöka Babis när vi närmar oss hamnen så vinkar han på oss i vanlig ordning och vi får en fin plats mellan två britter. Babis hälsar oss välkommna och vill veta hur våra vackra döttrar mår. Semesterns första bad ifrån båten och kvällen avslutas hos Babis och Panos. Nästa morgon tar vi en tur upp till byn för morgonkaffet och för att hälsa på Lakis som förberett kvällens lamm som snurrade sakta på ett spett i 3 timmar. Nästa stopp skulle bli Kastos, det var dåligt med vind när vi lämnade Spartachori men efter en stund var den tillbaka och vi kunde segla söderut till Kastos. Bästa platsen var ledig så vi la oss tillrätta inne i hörnet och kompletterade vårt ankare med att göra fast i kättingen som låg kvar på botten efter den oranga bojen. Bojen som vi suttit fast i förra året när ett åskoväder drog in och ryckte loss bojen från kättingen. Nu låg bojen på land. På Kastos blev det två sena kvällar hos våra vänner Alexis´s och Elenis bar där Alexis bjöd på bra musik och vi hade långa samtal om allt som är viktigt i livet under natthimlen.
Efter två mysiga dagar på vår favoritö var det dags att röra på sig. Vi bestämde oss för att besöka Vathi på Ithaka. En ny hamn som vi inte besökt tidigare så det var lite spännande. På vägen mot Vathi passerade vi One House Bay, en mysig vik för bad. Det var inte mycket till vind så det blev lite begränsat med segling. Vi har hört att det kan blåsa på bra när man går in i viken som leder till Vathi men så var det inte för oss denna gång, väldigt lugnt och stilla.
Vi blir invinkade av en fiskare och han erbjuder oss att ligga brevid hans båt och det tar vi tacksamt emot, en riktigt bra plats. Vi tar en promenad, drygt 2km in till byn för att se oss omkring. På kvällen går vi in till byn igen för att äta middag och stegmätaren gratulerar oss att målet är nått. Vi beslutar oss för att ligga ytterligare en natt och börjar dagen med en joggingtur med bad och sedan en kaffe hos den inofficiella hamnkaptenen Dimitris. Lite snack med Dimitris och två flottillasledare som väntar på att 17 båtar är på väg att lägga till vid stenpiren. Dagen avslutas med en Gyros på Nicos taverna inne i byn.

Mera skoj i Joniska

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Tue, May 31, 2016 21:00:34
Jaaa. då var det dags igen!
4 veckors segling i joniska havet men årets plan är ännu inte fastlagd trots att det nu har gått en vecka.Kanske är det just det som är planen, att inte ha någon plan utan ta dagarna som de kommer och inte planera sönder all tid som vi duktiga nordbor har en förmåga att göra.
Så kom då avresedagen, denna gången kom den fort tack vare Nina som inte hade möjlighet att lägga semestern i september. För då kommer hon att ha häcken full på jobbet. Så det fick bli halva maj och halva juni och en sen segling i september/oktober. Resan ner till Ameline gick via Köpenhamn-Aten-Korfu-Igoumenitsa och slutligen Preveza.
När vi landade efter en skumpig flygning mellan Aten och Korfu så tog vi taxi till Atlantis hotell där vi skulle stanna en natt innan vi tog färjan över till Igoumenitsa. Vi passade på att äta en god middag på restaurang Tavola Calda som serverar helt fantastisk Italiensk mat. Mätta och nöjda avslutade vi kvällen på en bar.
Söndag morgon och färjan över till Igoumenitsa där Vagelis väntade för att köra oss den sista biten ner till Preveza. Framme på Cleopatra så mötte vi Vasillis som jobbade över på söndag, det hade varit dåligt väder på fredag och sjösättningarna hade fått vänta.
På måndag var de våran tur och sjösättningen gick som alltid snabbt och smidigt. Vi tuffade över till Preveza för att bunkra och klä på seglen. Härligt nu hade semestern börjat.
Första stoppet efter Preveza blev Lefkas stad där vi la till vid stadskajen och eftersom det var tisdag så skulle det finnas plats då hyrbåtarna inte är inne för byte. Men nu är vi ju ute tidigt på säsongen så många låg kvar. Vi hittade iallafall en plats lagon för oss mellan två hyrbåtar. Båten på vår babordsida hade tre moorings varav en användes de andra två låg bara över knapen så vi lånade en av dem gjorde fast båten och allt var frid och fröjd. Onsdag morgon , vi tar en kaffe på stan och handlar lite sen tillbaka till båten för frukost. Mitt i frukosten så kommer det en som ansvarar för hyrbåten ifrån vilken vi har lånat en mooring han kommer ut på båten och kräver en förklaring och den levereras han är inte nöjd med förklaringen och fortsätter att kräva en förklaring och så håller vi på en stund tills dess att han förstår att någon mooring kommer inte att retuneras innan vi åker. Efter en stund så kommer sonen ut och ursäktar sig och sin far och lovar oss att vi kan ligga kvar så länge vi önskar. Vi lämnar ändå Lefkas, sugna att pröva ett nytt ställe. Vi bestämmer oss för Palairos som ligger på fastlandssidan. En bra hamn och en mysig liten hamnpromenad med en fin sandstrand. Så två nätter blir en bra början på semestern för att varva ner.

Skepp ohoj, det kommer mera skoj smiley

H/T Cruisings premiärtur

I Joniska havetPosted by Glenn & Nina Henriksson Mon, September 14, 2015 13:32:29
Hej igen.

Sedan sist vi hördes så har vi hunnit med många distans och träffat både gamla och nya vänner. I Preveza så träffade vi Ann-Britt och Kurt som berättade om sitt senaste äventyr en tur och retur resa mellan Preveza och Messina där dom tvingades att vända efter att deras båt börjat att ta in vatten. Nu ligger dom på land igen och reparerar. Vi träffade även Tony som självklart ville bjuda på Gin & Tonic. Efter en trevlig kväll med många skratt så var det dags att säga hej då till Bertil som vi seglat ihop med från och till i två veckor. Nu styrde vi norrut för om några dagar så skulle Anna-Karin och Anders mönstra på i Korfu stad. Vi tog vägen om Parga och sedan över till Lakkaviken på Paxos. Väl framme i Korfu så la vi båten nedanför fortet i väntan på våra gäster. Kvällen kom och vi gick till flygplatsen för att möta Anna-Karin och Anders de välkomnades med skumpa som vi drack ur våra onödigt höga glas. Dom blev glatt överraskade av vårat mottagande, väljer man att åka med H/T Cruising så ingår skumpa vid ankomst. Det blev en härlig kväll med middag hos To Mike, ett fantastiskt ställe med kanske Korfus bästa mat och service. Första seglatsen gick till Lakka för sol och bad under några dagar. När vi sitter på kajkanten och njuter en Mythos så ser jag (Glenn) plötsligt ett bekant ansikte i en båt som kommer tuffande, där sitter Astrid och Harald som har hyrt sig en båt för en veckas segling vi blir bjudna på en drink i deras båt innan dom seglade vidare mot Gaios. Efter Lakka så blev det Parga och i vanlig ordning så kom Yannis med sin båt och hämtade oss och ville veta hur det var med han kompis Thomas och bad oss hälsa så gott. Fredag morgon och Anna-Karin fyllde år jag och Nina rekade tidigt på morgonen och plockade lite olivkvistar och blommor som fick bli en liten bukett, a la Ernst att gratta Anna-Karin med. Efter att vi hurrat för henne så blev det frukost på stranden följt av en lat dag i solstol.
Vi lämnade Parga för att ta oss till Lefkas och kryssa runt i den södra delen av Joniska havet. mer om detta i nästa inlägg.